Babyshower

10 ting du skal huske, hvis du vil holde den perfekte Babyshower.

Vi pyntede op i lyserødt og supplerede med flotte roser

Vi pyntede op i lyserødt og supplerede med flotte roser

Ja, som så meget andet, er Babyshower en tradition som vi har taget til os, som stammer fra USA. Der er lidt forskellige meninger og holdninger til det, men jeg synes egentlig ikke at man skal putte for meget i det.
Jeg har på et tidspunkt valgt at holde en Babyshower for min gode veninde, der skulle til at føde sit tredje barn! Og hvis I ikke allerede har gættet det, ja, så var det jo for Dea :)  
En Babyshower for mig handler om at man skal have en rigtig god dag med den kommende mor, hvor man laver nogle forskellige lege, man får hygget med sine veninder og man får talt om alt muligt omkring barn og mor. 

Typisk holdes en Babyshower som en suprise fest for den kommende mor, men det er også hørt at den gravide selv kan vælge at holde sin egen babyshower- meeen, det skal helst være ens veninder, mor eller søster der skal planlægge den.

Så, hvis du går rundt og tænker at holde en Babyshower for din gode veninde eller søster, men mangler lidt inspiration eller ideer til hvordan det skal gøres, så læs med her :)

Du skal huske på mange ting når du skal i gang med at planlægge Babyshower! Nu er jeg selv meget perfektionistisk og detaljeorienteret, så når jeg går i gang med at planlægge sådanne begivenheder, så er det frem med excel-ark så jeg har en oversigt over alle opgaverne. Men, for at du ikke selv skal stå med det hele, så vil jeg anbefale at I er nogle stykker om at planlægge det, så kan I hver især have nogle opgaver og på den måde har alle bidraget til en fantastisk dag.

Så, her kommer en huskeliste, som du kan bruge når du går i gang med at planlægge den perfekte Babyshower:

1. Find ud af hvor stort jeres budget er og om alle er med på det.
Vi gav hver især ca. 300 kr. og det gik til hjemmelavet brunch og kage, gave til den kommende baby og mor, pynt og nogle små præmier til vinderen af de forskellige lege.

2. Send invitationer ud i god tid - en babyshower for 2 er lige kedeligt nok ;-)
Typisk holdes en babyshower 1-2 mdr. før termin, så send invitationer ud ca. 1 mdr. før I planlægger at holde det. Man inviterer typisk den gravides veninder, mor, svigermor, bedstemor, søster osv. Ingen mænd er velkomne :)

3. Husk at tjekke med manden/kæresten/partneren med den dato i planlægger.
Også en rigtig god ide hvis en af veninderne laver en aftale med den kommende mor, så hun ikke lige pludselig skal noget andet.

4. Pynt - En vigtig del af en god og hyggelig Babyshower, er pynt, synes jeg.
Det skaber en dejlig stemning og man er ikke i tvivl hvad man holder :)

Hvis mor venter en pige, så pynter man typisk i lyserødt og hvis det er en dreng, så er det typisk i blåt. Jeg fandt en masse fint pynt i Søstrene Grene, Tiger, Panduro Hobby og så googlede jeg mig ellers frem til det jeg manglede. Da der var nogle ting som var svære at få fat i, så har vi samlet vores egne lille afdeling pynt til babyshower.
 

Dea kigger på babybilleder og gætter... Tror hun havde alle rigtige :)

Dea kigger på babybilleder og gætter... Tror hun havde alle rigtige :)

5. Lege hører med til en Babyshower
... 
og her er der selvfølgelig fokus på den kommende mor og baby.
Hvilke lege i skal vælge er selvfølgelig op til jer, men her kommer der et par ideer:

Alle medbringer et babybillede af dem selv og så skal den kommende mor gætte hvem der er hvem. 

- Gæt omkreds på maven- her skal i blot bruge et målebånd. Alle får et stykke papir og blyant, hvor de kan skrive hvor stor de tror maven er. Til sidst måles mavens omkreds og så ser man hvem der har ramt plet :) Eller tættest på...

- Køb lidt forskelligt babymad og giv den kommende mor bind for øjnene. Nu skal hun smage og gætte hvad hun spiser. Det er nok lidt sværere end man tror :)

- Skift ble på en dukke eller bamse. Her kan alle være med. Tag bind for øjenene og skift ble på en dukke… På tid! Hvem er hurtigst?

- Gæt en lort! Tag 3-5 bleer og smelt nogle forskellige chokoladebarer. For eksempel, så smelter I en Snickers og smøre det ud i en ble, smelt en marsbar og smør det ud i en ble, osv. Så gælder det om for alle deltagerne at lugte og smage på “lorten” i bleen og gætte hvilke chokoladebarer der er i hvilke bleerne :)

Brownie med hindbærmousse og hvid chokolade

Brownie med hindbærmousse og hvid chokolade

6. Maden - hvad skal I spise?
Bestem jer for om det skal være morgenmad, brunch eller aftensmad og skal der være et gennemgående tema med maden? Vi lavede en brunch Babyshower, hvor vi lavede alt fra pølser, æg, ost, yoghurt med müsli, frugt og selvfølgelig også en dessert. Desserten bestod af en brownie med hindbærmousse. (Det skulle jo være noget lyserødt) :)

7. Gave til kommende mor og baby
- Stofbleer. Det er noget alle kommende forældre får brug for også de flergangsfødende.
- Hvis nogle af veninderne har været aktiv lyttende, når den gravide har fortalt om hvad de mangler af udstyr, så kan I jo give et bidrag til det eller købe det til dem.
- Gavekort til babybutikker.
- Hjemmelavet gavekort. Vi lavede nogle gavekort til de kommende forældre, hvor de fik gavekort med: børnepasning, aftensmad, picnic, biograftur osv. Vær kreativ og tænk over hvad der vil gør hverdagen lidt nemmere for dem.

8. Små præmier til vinderen af de forskellige lege. Vi gik ind i Tiger og Søstrene Grene og fandt nogle småting. Her er nogle ideer, men jeg vil anbefale at i bare går i og kigger.
- Lysestager
- Billeder
- Kop
- Chokolade

9. Organiser jer, så det hele ikke ender i kaos - lav lister og uddeleger! 
Når I har fundet ud af hvad der skal handles og laves, så lav en liste og fordel opgaverne blandt veninderne.

En sørger for at købe gaven, en som står for indkøb af pynt, en som er ansvarlig for at handle ind til brunch, en som vil lave dessert osv.

Vi gemmer os og venter på Dea kommre :)

Vi gemmer os og venter på Dea kommre :)

10. Vær klar til at tage imod jeres veninde og skab en god stemning! 

På selve dagen skal i sørge for at i har pyntet op i god tid, forberedt maden, fundet ud af hvordan i skal overraske den kommende mor og så skal i bare sørge for at få det bedste ud af dagen og hygge. :) Hvornår i vælger at lave de forskellige lege, give gaver og spise, det er selvfølgelig helt op til jer. Vi havde afsat formiddagen og eftermiddagen til Babyshoweren, så var i sikre på at vi ikke havde travlt med noget :)

Det var i hvert fald hvad vi, som veninder, gik meget op i og vi havde så hyggelig en dag sammen med den kommende mor.

Hvordan har i gjort det, når I har holdt Babyshower? Vi vil elske at høre jeres erfaring og idéer, så del det endelig med os herunder i kommentarfeltet :)

Bedste hilsener,
Darija